Sporten? Tips voor extra motivatie

Ken je dat dilemma? Keuze uit een avondje bankhangen (inclusief foute film, chocoladereep en Instagram) of juist een actieve avond: sportkleren aan en gaan. Bij mij is de keuze al snel gemaakt, ik kies vaker voor dat avondje bankhangen. En dat terwijl dat gevoel na het sporten altijd zo fijn is.. Dus ben ik op zoek gegaan naar gadgets die mij meer moeten motiveren om van die bank af te komen. Hopelijk helpt het mij (en jou)…

Fitbit

Alternatief bandje - fitbitOver de Fitbit (activitytracker) hebben we het al in een eerder artikel gehad, dat je hier kunt lezen. We zijn inmiddels een aantal maanden verder en ik draag ‘m nog steeds dagelijks en deze activitytracker stimuleert mij iedere dag weer om mijn doelen te halen! Ik ben zelfs in staat om de auto wat verder te parkeren om zo m’n stappen te halen. Of ik ga ’s avonds nog even naar buiten voor een wandeling. Staat het kopen van een Fitbit je tegen omdat het er niet netjes uit ziet? Je hebt tegenwoordig veel betaalbare, leuke en bovenal modieuze bandjes in alle soorten en maten. Kijk hiervoor eens bij bol.com. Met het nieuwste model van Fitbit (de Ionic) heb je een smartwatch en activitytracker gecombineerd. Je moet er alleen wel wat dieper voor in de buidel tasten. De Fitbit Ionic zal € 350,- gaan kosten.

Muziek tijdens het sporten

Muziek tijdens het sportenEen andere stimulans voor mij is muziek. Dit kan mij tijdens het sporten onwijs helpen om voor die extra kilometer te gaan. Nu is er op zich niets mis met normale oordopjes, maar dat draad zit toch altijd in de weg bij een rondje hardlopen of in de sportschool. Gelukkig ben ik niet de enige met dat probleem. JBL heeft daarom draadloze sport oordopjes ontwikkeld. Ze zijn wat prijzig, maar dan kan je je wel focussen op de beat tijdens het hardlopen.

 

Resultaten meten

Resultaten inzichtelijk maken kan ook een hele goede motivator zijn om van die bank af te komen. Als je ziet dat dat sporten (en op je eten letten) effect heeft op hoe je je voelt en hoe je er uit ziet helpt dat mij om de volgende keer sneller sportief bezig te gaan. Nu ben ik geen enorme fan van weegschalen (sterker nog, als het even kan vermijd ik ze heel graag), maar de weegschaal van Fitbit weet het weer zo aan te pakken dat je er enthousiast van wordt: beloningen als je je doelen haalt en grafiekjes met je resultaten (in combinatie met de resultaten van de activitytracker). Hij is wel behoorlijk prijzig, dus ik zou nog wel twee keer nadenken of die goedkope weegschaal van de Blokker niet ook voldoende stimulans geeft.

Fitnessattributen voor thuis

Eerlijk is eerlijk, het huis uit gaan is letterlijk en figuurlijk een behoorlijke drempel voor het sporten. Ik heb een tijdje geleden dan ook de investering gedaan in wat fitnessattributen voor thuis. Toegegeven, je gebruikt het minder vaak dan dat je van te voren denkt. Maar als het buiten straks weer koud wordt, regent of grauw er uit ziet is de keuze soms snel gemaakt. Zo kocht ik bij de Decathlon een cross training strap die je overal in huis kan bevestigen. Behoorlijk pittige oefeningen maar binnen een kwartier heb je een full body workout gedaan (die je de dagen erna zeker nog zal voelen).

Wat geeft jou die stimulans om de bank te laten voor wat die is en er een actief uurtje van te maken?

Een reactie plaatsen

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.